FOREDRAG: Jeg har 20 års erfaring med at holde foredrag og være ordstyrer for store 

Skærmbillede 2016-08-09 kl. 15.50.18forsamlinger. Er uddannet foredragsholder og taleskriver – det bliver man ved at læse faget Retorik på universitetet. Foredrag er min hjemmebane. Og jeg synes det er super sjovt at stå på en scene og tale uden manuskript. Det gør mig aldrig nervøs – men altid glad! Jeg er trænet til at kunne tale en sal op uden mikrofon. Og skulle det være, så underviser jeg også i præsentationsteknik og medietræning. Indholdet af de forskellige foredrag tilpasses fra situation til situation. Det bedste er, at skrive el. ringe og således få et skræddersyet foredrag til lejligheden…

Læs om foredragene i efteråret 2016 her

Book foredrag ved at skrive en mail på signe@signewenneberg.dk – eller ring!

OBS. Jeg sender altid diverse fotos og ord til lokalpressen, hvis det ønskes… Efter hvert foredrag signeres bøger – og jeg medbringer (næsten) alle titler. Der vil også altid være mulighed for spørgsmål. Det er det sjoveste!

OVERSIGT OVER FOREDRAG NEDENFOR – der er grønne foredrag og der er foredrag om strategisk kommunikation. For tiden bookes jeg især til helt nye foredrag om bæredygtigt byggeri… med udgangspunkt i ny bog og nye tv-programmer.

NYHEDER

BÆREDYGTIGE ARBEJDSPLADSER- BÆREDYGTIG ARBEJDSGLÆDE

SÅDAN BLIVER I MERE BÆREDYGTIGE PÅ ARBEJDSPLADSEN – NEDSÆT SYGEFRAVÆR, FÅ GLADE MEDARBEJDERE OG SKAB STØRRE TRIVSEL

Som de ses nedenfor er der mange mulige vinkler på at tale om bæredygtigt byggeri. Der er den personlige vinkel, den arkitektonisk-debatterende vinkel. Og så er der den retoriske vinkel, der tager udgangspunkt i kommunikationsstrategien bag projektet. Endelig er der mulighed for at tale om husterapi, arbejdsglæde, stress og hvordan vi indretter os optimalt, hvis vi gerne vil være glade, sunde og produktive.

Foredrag: Få hele den stærkt personlige historie om, da jeg ved et tilfælde kom til at bygge verdens første FSC-certificerede træhus på pæle. Det var vildt! Foredraget kan findes sted hjemme i BROMBÆRHUSET eller ude i landet. Det handler om træ, byggeri, håndværk, cirkulær økonomi, bæredygtighed, klima, miljø og om at være drevet af ønsket om at forandre verden til det bedre. Det handler også om at få bank med et hus… og om at føre gamle drømme ud i livet!

Skægt og fagligt foredrag m fokus på den strategiske og holistiske kommunikation omkringSkærmbillede 2015-04-28 kl. 21.42.28 #sommerhusbyggeri og #burhønsenesbefrielsesfront. Man skal bruge 1. En god sag – case. 2. Momentum – noget i tiden. 3. Et publikum, der ønsker forandring.

Jeg har holdt foredraget for 640 tilmeldte til Politisk Forum KL Teknik&Miljø.

Foredrag: Vil dine medarbejdere høre om HUSTERAPI og hvorfor nogle har en fest i storrumskontorer, mens andre er mere effektive alene? Det handler om introvert, ekstrovert, særligt sensitiv, sygefravær, kontorhunde, frokostordninger, grønne planter, tagterrasser med planter, ilt, luft, lys, serotonin, feminin tilgang til arkitektur og frem for alt bæredygtighed – både for virksomheden og for verden! Det handler om hvordan man med små billige tiltag kan gøre noget stort, for en mere bæredygtig arbejdsplads. Små fif, tips og tricks. Understøttet af undersøgelser, der viser, hvordan sygefraværet stiger og falder – alt efter hvordan de ansatte sidder sammen og hvor meget, de har mulighed for at se.

Det handler om: 1. HUSTERAPI OG IKKE-BÆREDYGTIG-STRESS– hvordan vi får det bedre eller dårligere, af de boliger/kontorer, som vi bor og arbejder i. Ny forskning viser, at vi bliver stressede af moderne boliger, storrumskontorer, unaturlige materialer, støj, metal og mangel på udsigt. Men vi bliver raske, glade og produktive, af at befinde os i indeklima med naturlige materialer, ro, træ, mulighed for at se langt, forskellige loftshøjder. // Det handler også om 2. MATERIALER OG TEKNIK: Dampspærrer (papir versus plast), isolering (30 el 40 cm – papiruld, træfiber el. stenuld), træsorter (fordelene ved Skærmbillede 2015-02-24 kl. 22.36.04robinie, lærk, ceder, douglas, guariuba og fordelene ved andre mindre kendte træsorter også fra troperne!!), vedvarende energi, brændeovne, solceller og klimasikring af byggerier, størrelser på punktfundamenter m stolpesko, tag m undertag og humtonitplader. Det er dejligt nørdet, men helt nede på jorden. //3. FSC. Forbrugernes sikkerhed for at købe bæredygtigt træ til byggerier – hvad betyder det? Og hvor meget kan vi forbedre vores C02-aftryk (som ved Gud grød skal nedsættes) ved at bygge m træ fremfor andre materialer som sten, cement, beton – som alt sammen kræver store mænger rent drikkevand i tilblivelsen. Træ er det mest bæredygtige byggemateriale i verden – positivt før, under og efter man har bygget m det. // 4. GENBRUG og cirkulær økonomi. Jeg viser eksemplet med at indrette med 100 procent genbrug – man kan godt lave et hjem, der kan komme i et boligmagasin, kun med ting og sager fra loppemarkeder, kælder, storskrald og auktioner og på budget (16.000 kr har alt inde i huset kostet). 5. Vi kan tage fat i konkrete udfordringer for tilhørerne fra et byggeri, en arbejdsplads, en kommune – hvordan kan der skabes mere bæredygtighed i arbejdsliv og dagligliv?

— Klassiske foredrag nedenfor —

*Fra Havedrømme til Drømmehave – sådan bliver din have mere værd ikke mindst for dig selv og din familie! Og sådan får du haven til at passe til dig og de kræfter du har og de tanker du engang gjorde dig. Husk, at haven hæver husets værdi.

Urban Farming – hvad er tendenserne i byerne? Bæredygtige byer, der holder på borgerne og skaber værdi for beboerne. Herunder research fra rejse til urban-farming-landet USA

Farmers Marked – Den Nye Grønne forbruger – hvordan skal man henvende sig til den nye forbruger? Fra Klidmoster til Grøn Fashionista – forbrug og anti-forbrug… Hvor er der penge at tjene og hvad tænker vi på?

NEDENFOR OPDATEREDE FOREDRAG MED UDGANGSPUNKT I MIT FAG (retorik) albrightgruppen_img_1999

Strategisk brug af Sociale Medier – fra Facebook til Pinterest til Instagram til Klout… Som social media-ekspert med en baggrund i både retorikken, journalistikken og fra et mediabureau, guider jeg den professionelle virksomhed/medarbejder gennem nye medier og giver de bedste fif til at kapitalisere af venner, likes og networking.

Netværk og Networking – netværk er en business, se at komme i gang med at investere… Her fortæller jeg alle mine insider-tips fra mange år med professionel networking. Hvordan kan en pige fra Sydsjælland få Ms. Secretary til frokost? Svaret er – professionel networking… Foredraget har tyngde via retorisk teori – og er sjovt og praktisk orienteret.

Personlig Branding – Personlige gennemslagskraft – med udgangspunkt i retorikken og den hensigtsmæssige kommunikation. Sådan bruges medierne. Sådan gør man i tv. Sådan gør man på de sociale medier.

*BESTSELLER – FRA HAVEDRØMME TIL DRØMMEHAVE

Her er mit bestseller-foredrag. Jeg kommer ud rigtig mange steder i hele landet… Jeg fortæller om den ikke altid snorlige vej fra HAVEDRØMME TIL DRØMMEHAVE...

Foredraget handler om haven på en positiv måde! Der tales alt for meget om ukrudt, hårdt arbejde og dårligt vejr. Men haven er jo fantastisk. Den er en gave til os og vores børn. Jeg taler om hvordan du og din familie får den skønneste have som passer til jer! Lær at se på din have på en ny måde – ikke som en pligt og en sur opgave – men som en kæmpe glæde!!! Hør hvordan haven bliver nem og hvordan kommer børnene væk fra skærmen inde i huset og ud i lys og luft udendørs.

Hør også hvorfor deprimerede mennesker bliver hurtigere raske i det grønne element. Se hvordan haven kan forandre sig så den passer til de forskellige livsaldre. Haven kan blive et kæmpe aktiv, hvis huset skal sælges – her kommer tips til hvad du skal lade være med at bruge penge på og hvor du skal sætte ind. Hør hvorfor forbedringer i haven bedre kan betale sig end alle andre forbedringer i huset. Få de bedste ideer til de nemme bede og de gode blomster og den spiselige have… Der er som altid spørgsmål og samtale så længe vi orker… Mit motto er: Haven er perfekt, når den ikke er perfekt!

Dette foredrag holdes på biblioteker, til møder for bankkunder, i kreditforeninger, i butikker, for en bunke veninder, til messer, men også til gå-hjem-møder i virksomheder og i haveforeninger landet over.

Foredrag om Haveterapi – sådan bliver du, dine medarbejdere og dine nære mindre stressede ved at få nye gode udendørs rutiner. Det kan virkelig godt betale sig, at få bedre vaner – før du/dine medarbejdere/dine patienter bliver rigtig stressede. Foredraget tager udgangspunkt i mine bøger. Haveterapien kan med små enkle midler afhjælpe den daglige stress, der opbygges i indendørs miljøer. Op mod en million danskere betragter sig selv som stressede og er på anti-depressiv medicin/sovemedicin. Det kan der gøres noget ved! Vi er ikke bygget til at være indendørs hele dagen i kunstigt lys og med opgaver, der er ”ulogiske” i forhold til, at vi er designet til at dyrke jorden og passe dyrene. I bogen skriver jeg blandt andet om, hvordan jeg, da jeg var direktør, indførte tricks som walk-and-talk og kontor-hund for at komme udendørs og for at afhjælpe stress.

 

De nye tendenser: Urban Farming og fremtidens grønne forbruger

“Forfatteren Signe Wenneberg er aktuel med en bog om Urban Gardening og hun holder ofte foredrag om fremtidens grønne forbruger, som også er med i den nye bog. Hun kommer og fortæller om hvad der sker i undergrunden og overgrunden. Om hvordan de nye urbane gartnere dyrker mad på tagene og i gårdene. Hvordan der laves permakultur på tidligere fabriksarealer, plantes spiselige træer, laves mos-grafitti og rulles frøbomber ude blandt de grønne rebeller. Signe tager i sit oplæg udgangspunkt i at 86 procent af danskerne bor i byer og at det er en tendens, der ses overalt i verden. Og hun forklarer: “Vi skal sætte det faktum, at de fleste af os bor i byer sammen med forbrugernes bekymring omkring klimakrisen og finanskrisen. Frontløberne indenfor økologi, bæredygtighed og klimaaktivisme vil ikke bare spise lokal mad, de vil også spise mad, der er produceret i byerne – mad, som de måske selv har været med til at dyrke i store fælles haver eller som de selv har været med til at hive op fra østersbanker i havnen… Den nye rebelske forbruger er optaget af bæredygtighed, finanskrise, klimakrise og af det, at de fossile brændsler slipper op og af praktisk hverdagsforbrug, som hun hellere vil engagere sig i end fødevarepolitik. Hun ser måske sig selv som med i en af de nye forbrugerbevægelser som Stop-Spild-af-Mad eller Burhønsenes Befrielsesfront. Hun vil gerne spise, købe, forbruge produkter, der imødeser hendes bekymring. Og det betyder, at hun gerne vil købe ind på “sporbarhed”, lokal mad, mad med en autentisk historie og mad, hvor det fremgår, at der er taget et etisk ansvar i forhold til madspild, klima, dyrevelfærd, forurening og transport”.

Klassiker – Foredrag om Netværk og Networking 

Mit udgangspunkt er, at jeg er en professionel netværker. Jeg har sat networking i system og har været en del af mange netværk og bestyrelser, flere som eneste kvinde, siden jeg stiftede sit første netværk som 23-årig. Jeg har siden skabt flere netværk fra grunden med mennesker fra mange brancher, som udveksler erfaringer og også netværk med hinanden, og dermed hjælper hinanden frem.

Hvad virker? Hvad virker ikke? Hvad skal man bruge et formaliseret netværk til? Har man ikke nok i venner/kolleger/ veninder? Hvorfor bliver netværk mere og mere nødvendige? Hvad er det fedeste ved at have gode netværk? Hvad kan kvinder lære af mænds netværk? Hvordan bruger man de nye sociale medier til at skabe og vedligeholde ordentlige netværk? Hvad skal man ikke gøre på den digitale scene? Hvordan kan man gøre det nemt for sig selv at netværke? Hvordan opnår man genveje til at kommunikere og netværke? Hvordan agerer man online og offline i netværkssammenhæng? Hvordan opbygger man helt lavpraktisk sin facebook-profil, så den signalerer forretninger og networking fremfor tant og fjas?

KLASSIKER – Foredrag om Personal Branding

Her tager jeg udgangspunkt i mit fag, retorikken. Retorik betyder egentlig ”Læren om hensigtsmæssig kommunikation”. Når vi taler om dit personlige brand, så handler det om hensigtsmæssighed, om personlig gennemslagskraft og om ethosopbygning. Gennem mange år som kommunikationsrådgiver, journalist og programmedarbejder på tv har jeg afprøvet hvad der virker og ikke virker i praksis.

Men hvad skal vi overhovedet med et personligt brand? Hvorfor skal vi være PR-afdeling for os selv? Er det ikke lige meget? Nej og det har det aldrig været. I det gamle Rom og Athen skilte de gode talere sig ud fra hinanden og havde tilhængere, der kunne tale deres sag (PR). I vore dage er vi alle sammen ”talere”, kommunikatører og offentlige personer. Vi kan skabe forandring! Vi kan ændre den verden, der aldrig har været mindre og nemmere at kommunikere i? Vi opererer i nye medier. Alle kan blive stjerne – eller hjerne – for en aften i medierne og i de nye sociale fællesskaber. Men hvordan varetager man sit personlige brand på den bedst mulige måde? (Også på Facebook, Instagram og Twitter). Hvordan skabes der rollemodeller? Hvad skal man bruge dem til? Hvordan trænger man selv gennem mediemuren og opnår indflydelse? Den gode nyhed er, at det aldrig har været nemmere.

* Den retoriske situation. Her underviser jeg/holder pep-talk om hvordan vi agerer hensigtsmæssigt i retoriske situationer. Enhver retorisk situation rummer en iboende mulighed for at forandre. Det handler om at flytte noget – det kan være meninger, kunder, holdninger, stemmer, tillid hos brugere og borgere… Retorik handler om hensigtsmæssig kommunikation (dette er den korte og officielle studiedefinition på Retorik). Alle kommunikationssituationer er retoriske situationer. Eksempler. Enhver retorisk situation er persuativ (persuade: overtale). Eksempler. Der er tre elementer ved enhver retorisk situation. Eksempler. Vi opererer inden for Logos – Pathos – Ethos, når vi kommunikerer (om vi vil det eller ej). Find ud af hvad der er mest hensigtsmæssigt i din retoriske situation. Eksempler. Lad os tage en snak om hvordan der lige præcis er brug for retorisk fokus i din virksomhed, i din gruppe…

(Jeg sender gerne mere tekst til foredragsannoncering samt foto).

DISRUPTION – POSITIV KOMMUNIKATION – OGSÅ NÅR LIVET TAGER EN DREJNING

Jo, man kan godt blive lykkelig efter en skilsmisse/dødsfald/fyring eller andre store skift i tilværelsen… Men det kræver hårdt arbejde og postiv kommunikation og så en lille smule held. Med udgangspunkt i min bog – som jeg er meget stolt af, og som har fået rigtig gode anmeldelser – holder  foredrag om positiv kommunikation i forbindelse med store brud i livet (disruption) – herunder skilsmisser. Det er et sjovt foredrag. Hvor jeg tager rigtig meget gas på mig selv – og min egen skøre familie og min skæve karriere. Det er også et foredrag, jeg har fået utrolig mange positive tilbagemeldinger på. Ja, der er dem der siger, at det har ændret deres liv og ikke mindst, deres eks-partners liv, at give sig selv en lidt mere charmerende karakterrolle i den tv-serie, som vores liv jo også er… især efter en skilsmisse. Man kan jo faktisk bestemme sig for, at man vil være hende der den interessante, søde og sjove, der ikke hænger sig i detaljer eller ham den rummelige type, der bare tager en dag ad gangen og altid skriver KH under sine beskeder.

ANBEFALING:

Signe Wenneberg kan så meget mere, end at få haven til at vise sig fra bedste side. ”Lev livet selv” var et engageret, velforberedt og virkelig velfunderet foredrag, der tog udgangspunkt i hvordan vi omgås. Om du er tæt på en skilsmisse, kender nogle, er forældre til – eller bare åben for nye impulser, så er Signe den ideelle oplægsholder. Tonen var uformel og smittende, men budskabet kom i allerhøjeste grad frem: Du bliver ikke smuk indeni og udenpå af at spille rollen som offer, martyr eller bitch. Tillæg dig en ny og velovervejet stil – sæt skarpt på målet: Børnene. Min bedste anbefaling til Signe!

Venlige hilsner Jeanette Kjær Christiansen, Arrangementskoordinator, Fredericia Bibliotek

 

 FOR MINE FOREDRAG – HVIS DU VIL VIDE MERE

Gennem tiden har jeg holdt rigtig mange foredrag. Og jeg har været ordstyrer. Vært. Moderator. Paneldebatdeltager og ordstyrer af paneldebat. Jeg har optrådt i storcentre, IKEA-butikker, på messer, i varehuse, i forsamlingshuse, i foreninger, i en halmballehal (!), i banker, på planteskoler, på skoler, til konferencer, i Danmark og udlandet. Jeg har været båltaler, taler ved store events og ved mærkedage, jeg har forestået åbning af nye bygninger, og været vært ved alle mulige arrangementer.

Kontakt mig for at aftale nærmere, så taler vi om pris – som varierer efter indhold og geografi.

Jeg elsker at holde foredrag. Det er det sjoveste og mest givende – og det er en fantastisk måde at møde andre mennesker på.

Jeg holder aldrig to ens foredrag. Alt skræddersyes fra gang til gang efter publikums ønsker. Som regel viser jeg billeder – men ikke altid. Jeg taler aldrig med manuskript. Og jeg er altid i dialog med dem, der hører på.  Vi er også tit i dialog i ugerne efter foredraget.