HER ER MIN ARTIKEL FRA K-forum om det sociale medie PINTEREST. Revideret feb. 2013
Nyt socialt site har skabt et globalt billedboom. Pinterest er visuel kommunikation med et enkelt tryk på en knap. På Pinterest kommer de mest kreative sjæle omsider til deres ret. Det er ikke de rigeste, dem der staver bedst, eller de mest kendte, som brænder igennem her. Det er dem, der laver de smukkeste boards. Poesien er tilbage. Følelser og sans for skønhed er tilladt. Sig det med billeder.
Pinterest-boom – billedboom. Vi er nu 13 millioner profiler på Pinterest, som allerede skulle være en milliard værd
Hvis nogen før jul 2011 havde fortalt mig, at jeg i 2012 ville blive vild med at spille et gammelt brætspil med bogstaver på telefonen, og at jeg ville blive endnu mere vild med at trykke på en pin-knap og pinne billeder i et nyt socialt medie, der hedder Pinterest (pin plus interest) – ja, så ville jeg nok ikke have troet dem. Men sådan er det. Facebook virker pludselig frygteligt kedeligt, især efter Timeline, der gør det hele så poesibog-agtigt i stedet for her-og-nu-aktuelt og fagligt interessant. På Pinterest får du en unik adgang til fagligt inspirerende mood boards (lidt irriterende 90er-ord). Og brugt ordentligt kan Pinterest revolutionere den måde, du arbejder på, hvis du er en smule kreativ i k-branchen.
Pinterest er for højrehjernerne
Pinterest er nemmere og ”renere” end at blogge og twitte. Og det er meget sjovere for os højrehjerner, der tænker i billeder, end de der 140 røvsyge bogstavtegn på Twitter. Læg dertil, at det en meget bedre søgemaskine til inspiration end Google. Men hvad er det egentlig? Pinterest-folkene forklarer: ”Vores mål er at forbinde alle i verden gennem de ’ting’, de finder interessante. Vi tror, at en favoritbog, et elsket legetøj eller en yndlingsopskrift kan åbenbare en forbindelse mellem to mennesker.”
En af mine bedste oplevelser på Pinterest var, da jeg fandt historiske farvebilleder af ægte indianere i ægte indianertelte taget for 100 år siden. Disse var jeg aldrig snublet over uden Pinterest
Pinterest er min visuelle hukommelse
Virker det så efter hensigten? Ja, Pinterest virker for mig af mindst tre grunde. Det virker:
- fordi jeg ligesom så mange andre stressramte dobbeltarbejdende husmødre i kommunikationsbranchen lider af information overload og derfor har svært ved at huske noget som helst, herunder hvor jeg har lagt mine nøgler og hvor det lige jeg var, jeg havde set et eller andet supersejt, der kan bruges i en præsentation/til inspiration. Nu fungerer Pinterest som min visuelle hukommelse – sikke en lettelse
- fordi Pinterest ikke som Facebook giver mig al mulig spild-viden, men alene præsenterer mig for visuelle indtryk – det føles simpelthen bedre. Det var som dengang man kunne få et kick ud af at læse en stak internationale magasiner (efter blogs, sociale medier og især efter Pinterest virker de internationale livsstilsmagasiner totalt ikke-opdaterede)
- fordi jeg kan bruge Pinterest direkte i kundemøder og i arbejdssammenhænge. Og også når jeg af og til underviser. Ikke alle bruger Pinterest på den måde, men for os i k-branchen er det ikke mindre end et genialt redskab, til at visualisere kreative projekter, modeller, erfaringer fra udlandet, tendenser, brands osv. Hvornår har du sidst slået din computer op på din Facebook-profil til et kundemøde for at vise noget, der var så inspirerende, at det endte med at føre til, at du fik lukket en opgave? Nej, vel? Det er heri, forskellen består.
Et board, som jeg har fremstillet til kundearbejde for den grønne sektor. Andre, der arbejder professionelt med visuel kommunikation – fra fremtidsforskere, undervisere og forfattere til reklamefolk og arkitekter – bør overveje Pinterests muligheder for præsentation og crowdsourcing
Sådan har jeg brugt Pinterest til mit arbejde de seneste uger
Lad mig komme med fem eksempler, hvor jeg har brugt Pinterest i løbet af de seneste uger:
- En kommunikationsdirektør og gammel ven ringer og skal holde oplæg for den grønne branche. Vi sparrer lidt på oplægget, og han får adgang til et board om grønne tendenser, jeg har nørdet med. Og som er tænkt netop til mine kunder inden for byudvikling og den grønne sektor. Vi har på den måde vidensdelt på to minutter, og han kan med det samme få min samling billeder fra hele verden, hvor af et par kommer til at indgå i hans præsentation.
- Jeg holder foredrag for et par hundrede mennesker ,og inden foredraget kan jeg på ganske kort tid give arrangøren en idé om, hvilke slides, jeg vil vise, ved at henvise til mit board ”Slides”, som opdateres, slettes og justeres, alt efter hvem jeg skal holde foredrag for.
- Er til møde hos et arkitektfirma, der vil have mig med til at lave en terapeutisk taghave i et udsat boligområde. Jeg viser mit grønne board, og vi ved straks, hvad vi kan arbejde videre ud fra. Jeg inviterer mødedeltagerne til Pinterest, hvor vi fremover kan vidensdele i fælles boards, som alle kan pinne i.
- Er til marketingmøde på forlag om kommende bog og kan hurtigt forklare, hvad det er for trends, jeg mener, vi kan fortælle om i historier til pressen via Pinterest. Mødet ender igen med, at alle kommer ind på Pinterest, hvor vi kan følge hinanden.
- Er til møde hos en af mine faste kunder, som jeg laver kommunikationsstrategi for og vi drøfter forskellige ord og talemåder til en kampagne. Her viser jeg et board, hvor jeg har samlet gode mottoer til lejligheden. Det visualiserer og understøtter straks det, jeg forsøger at sige, og jeg behøver ikke bruge mere tid på at forklare.
Fra Signes pin board…
Det bedste er næsten den lækre funktionalitet
Ok, du er måske hooked nu, men hvordan gør man i praksis? Første gang, jeg hørte om Pinterest, var på Facebook. Shane Brox (Shanes verden) postede et fint album om arkitektur. Jeg så det og tænkte: ”Hvad er det her for noget – kan man samle alle sine yndlingsbilleder ét sted?”. Jeg kom ind via Shane’s link. Og gik på opdagelse og ansøgte om medlemskab. Fik derpå en mail om at jeg var på venteliste (!) og at der ville gå noget tid, før jeg kunne komme på. (Du kan komme på hurtigere, hvis du bliverinviteret via en af dine venner – find fx en af dine FB-venner, der er på eller skriv din mailadresse nedenfor til mig, så inviterer jeg så mange som muligt. PS. feb 2013 – mine venner kommer på uden anbefaling nu!). Efter kun en lille uge kom jeg på og gik straks i gang med at rode med funktionaliteten. Og den elsker jeg.
Det fedeste er pin-knappen, som man straks sætter op (trækker op) i sin værktøjslinje på computeren (og som jeg skal have ind på mit website). Så er den klar, når man ude på nettet finder noget, der er værd at gemme. Med et enkelt greb er det nu gemt i et pinboard. Og vel at mærke uden at copy-paste og uden at krænke ophavsretten til dem, der har leveret billedet til nettet – for oprindelsesadressen følger altid billedet, så man kan gå tilbage og betale, hvis man bruger et billede i virkeligheden. Jeg har lige betalt over 1.100 kroner for et sådant superflot billede, jeg fandt via Pinterest og som jeg (via primærkilden) valgte at bruge i min kommende bog.
Der er selvfølgelig rum for forbedring visse steder i Pinterest. Det er fx irriterende, at man ikke kan ændre udseendet på sine boards – altså re-arrangere sine billeder – de sidder i den rækkefølge, de er sat ind. Board’ene kan man rykke rundt på, som man vil. Det er også et stort ønske fra brugerne på Pinterest, at der kommer en privacy-politik, som vi ser det på FB, hvor man kan vælge, at nogle billeder kun kan ses af mindre grupper eller helt ned til en person. Her er alle boards offentlige. Total open source. Og det er jo herligt. Men hvis man nu har nogle billeder, man gerne vil dele i familien, eller nogle billeder af mulige gaver til en 40-års fødselsdag, ville det være rart, at man kunne lave fx 10 procent af sine boards private. NB. TILFØGELSE 2013- DET KAN MAN NU, HURRA!!!
Et af de mest populære billeder på Pinterest. Alle re-pinnet over 15.000 gange på sitet
Lad være med at blive venner med brude fra Midtvesten
Når man er på, mærkes det, at funktionaliteten i Pinterest er i familie med Californien. Og Pinterest er da også vokset ud af Palo Alto. Det virker på mig, som om der er en stor gruppe brugere fra Californien (de poster rimelig mange hampplanter, vertikale haver, byhøns, kompostkonstruktioner og mad – hvilket jeg selvfølgelig er helt vild med).
Men der er også mange pinnere fra New York, London, Canada, Holland og så især Midtvesten. Og her kommer vi til en anden af Pinterest downsides: Som andre sociale medier er dette medie heller ikke bedre end sine brugere. Derfor skal du skynde dig, når du kommer i gang med Pinterest, at følge de brugere, der poster noget af det, der interesserer dig. Hvis du bare er på, uden af have dine egne venner, som jo fungerer som billedredaktører fra hele verden, så får du bare mulighed for at pinne i et udsnit af tilfældige brugeres billeder. Og det er ikke altid lige kønt.
Når man lige går på, er ”hovedsiden” (se under everything) ret karamelfarvet, der er billeder af ulækre desserter, brudekjoler, sofaer, håndarbejde, hårspænder, grimme blomsterbuketter og søde kæledyr. De bliver pinnet af de mange hjemmegående husmødre og brude fra Midtvesten (nu er jeg fordomsfuld) for slet ikke at tale om de rigtig mange selvforherligende ”home-schooling” mødre, som poster alt muligt børnebras.
Mig bekendt findes der ikke dansk statistik på, hvem vi er, os der er på. Men ifølge dette link har jeg ret i, at de amerikanske pinnere i høj grad er kvinder, der er interesserede i håndarbejde. Hvor brugerne i Europa, her eksemplificeret med Storbritannien – som jeg godt synes, vi kan sammenligne os med – er overvejende mænd, som er interesserede i PR og kommunikation.
De værste pinnere er dem, der bare belurer os andre
Pinterest er som en familiefest. Og de værste pinnere er ikke dem fra Bibelbæltet, der pinner alt muligt crap, fra grimme sko til gyselige hjem. Dem kan man lade være med at følge og leve med, at de følger en, liker og re-pinner ens images i nye gyselige sammenhænge.
Nej, de værste pinnere er dem, som gemmer sig henne i hjørnet, selvom de har masser at bidrage med. De laver en profil, som enten er tom eller med tomme boards eller endnu værre: Med et forkølet board, som er kopieret fra andre. I det hele taget er det meget dårlig pinne-stil at kopiere alt for meget fra andre. Man kan tage 2-3 pins fra hver bruger. Jeg sender resolut en mail til folk, der pinner alt hvad jeg nogensinde har samlet sammen. De har simpelthen mistforstået hvad Pinterest handler om. De skaber en visuel identitet, som ikke er deres egen, men som er tyvstjålet. Og DET er ikke meningen med Pinterest. Man er kurator for sine egne samlinger – visuelle indtryk samlet over langt tid – man er ikke en hælerbar for tyvstjålne pins, hvis man vil bruge det her sjovt.
I de sociale medier gælder, at man skal være social. Man skal give en lille smule af sig selv. Her skal man pinne noget, man finder inspirerende for at inspirere andre. Derfor skal man også ud af Pinterest og pinne rundt om på nettet – ikke kun pinne videre i en stor cirkelbevægelse inden for Pinterest. Man skal fra tid til anden uploade noget selv. Det er de billeder, der hedder ”uploaded by user”. Man bliver underligt stolt, når et billede, man selv har taget, bliver liket eller pinnet videre af folk ude i verden.
Her pins fra Donna Zuckerberg – ja, søster til Mark – om mad med alkohol
Hvem er mest pinteresting?
Jeg er stadig ny herinde og har derfor ikke overblikket over superbrugerne ogsuperpinnerne endnu. Men jeg har haft gode oplevelser med at følge nogen, som følger nogen, som jeg synes har god stil. Forleden nat fandt jeg mig selv i denne situation: ”Øh, jeg sidder lige og pinner billeder af mad med alkohol sammen med Zuckerbergs søster”. I det hele taget sker der mest på Pinterest, når det ikke er nat i USA.
Af danske profiler kan jeg anbefale følgende first-movere, som da også arbejder med visuel kommunikation til daglig: Nicoline Olsen, Charline Skovgaard, Hanne Klintøe, Pernille Winton og Shane Brox, der har hver deres individuelle ”pinne-stil” og er en nydelse at følge.
Gaile Guevara fra Vancouver er pinteresting at følge
Og så er jeg generelt vild med nørderne. Prøv at finde denne arkitekturnørd:
Eller ham her, som er mudderfyren, der har vildt mange followers: http://pinterest.com/mudpuppy/
Eller Ank fra Holland med over 100.000 followers:http://pinterest.com/2dstudio/
Eller tjek New York PR-dronningen Stephanie Smirnovs boards her:
God pinning!
PS. 12.02.2003. Pinterest ligger nu som nr.8 over mest innovative virksomheder i verden. “A year ago, the social scrapbooking site was dubbed the fastest-growing web service in history. Where do you go from there? Up. Pinterest is now one of the top 50 most-visited sites in the U.S., and retailers are excited: The average purchase off a pinboard nets more than double those off a wall post or a tweet. Late last year, it simplified the process for companies to create pinboards. In January, it made its first acquisition, the recipe site Punchfork. Meanwhile, the Pinterestization of the web continues–a trend as hot as Pinterest itself”. LINK HER.
Facebook kommentarer