Etik vedrørende sponsorerende indlæg

Etik vedrørende sponsorerende indlæg

Du kan være sikker på, at jeg altid skriver, hvis et indlæg er sponsoreret/reklame. Jeg skriver det som det første ord. Hvis det ikke står der, så er det fordi, der ikke er tale om et lønnet indlæg. Jeg har lavet sponsorerede indlæg siden 1.1.2017. Og det går rigtig fint med det. Jeg er glad for samarbejderne med annoncørerne. Jeg synes, sponsorerede indlæg generer mine læsere langt mindre end blinkereklamer og betalingsmure. Tværtimod synes jeg, at annoncør-samarbejderne til glæde for mine læsere, da de giver mig mulighed for at dykke ned i nogle ting, som jeg ellers ikke ville have tid til og som passer godt til min pen. Eksempler er et samarbejde med Grohe vandhaner, hvor jeg skrev om plastforurening af verdenshavene. Og et samarbejde med Toyota om de bæredygtige verdensmål og hybridbiler.

Hvis du ønsker et samarbejde, kan du kontakte mig eller min agent pernille@smacagency.com Som læser skal du have sikkerhed for etikken i min journalistik. Derfor specificerer jeg lige her. Det kan godt være, at jeg roser et eller andet eller kommer med et godt råd, der indeholder et produktnavn, det kan også være jeg anbefaler en udstilling eller en restaurant eller en destination, eller en bestemt fødevare. Men. Hvis der ikke står sponsoreret som det første ord, så er det er altid for egen regning og bare for at dele. Jeg går op i en god etik og en høj faglig standard på dette område. Jeg følger løbende forbrugerombudsmandens retningslinjer og jeg følger den nationale og internationale debat vedrørende ”native advertising”, ”sponsoreret indhold” og ”influencers”. Hvis du er imod den slags, så spørg dig selv, hvornår du sidst har betalt en uafhængig journalist for hendes eller hans arbejde. Man kan betale mig via mobilepay. Men ikke særligt mange gør det. Kig dernæst på hvor pengene kommer fra, på de andre medier, du følger. De kommer fra Mediestøtte (Statskassen), de kommer fra annoncer (banner og blinkende annoncer og film) og de kommer fra abonnement, som medfører betalingsmur. Det er en vej at gå. Jeg har som uafhængig skribent valgt en anden vej, som giver mine læsere en bedre læseoplevelse, fordi alle kan tilgå mine artikler og alle kan læse med – og ingen bliver bremset af betalingsmur, ingen bliver forstyrret af hverken blinkende reklamer eller insisterende telefonsælgere. Til gengæld er der en gang fra tid til anden et sponsoreret indlæg, for noget jeg kan stå 100 procent inde for, ellers skrev jeg ikke om det. Forretningen skal hænge sammen. Og selv om jeg i nogle typer af blogindlæg – for eksempel den ugentlige haveklumme, som jeg har friholdt for sponsorsamarbejder – beder læserne om at donere til mit virke, så er der lang vej hjem, hvis man skal kunne leve af at være uafhængig skribent uden mediestøtte. Økonomien hænger i vore dage – hvor aviserne ikke længere betaler freelancere, for at skrive (men gerne vil have vores tekster gratis) – kun sammen, hvis der sponsorsamarbejder i ny og næ. Tag godt imod dem, nu du kender baggrunden. De er grunden til, at det kan lade sig gøre for mig, at fortsætte med at skrive så meget til dig.

Signe Wenneberg

Signe Wenneberg er forfatter og foredragsholder - samt uafhængig journalist. Udkommer på egne platforme. Er især at finde på Instagram - her på bloggen - og på Facebook-siden. Følg med hvis du interesserer dig for hverdagsaktivisme, dyrevelfærd, bæredygtighed, ressourcer, hus og have, mad og madspild.

Pin It on Pinterest