I går skrev jeg en update på Facebook, der fik 400 likes på en time. 500 på to timer. 700 på tre timer. 800 på tre en halv

time. Da vi nåede midnat var den liket 2100 gange… Nu til morgen 2200 likes. Den er delt 118 gange. Der er over 200, som har kommenteret. Det er ret spændende, hvis man interesserer sig for organisk spredning af nyheder og holdninger via de sociale medier…

Nedenfor skriver jeg om, hvad du og din virksomhed/organisation kan gøre, for at engagere mange mennesker på sociale medier. Det er noget, jeg har fokus på som formidler: Jeg underviser i strategisk brug af sociale medier (i fredags var det en flok præster, jeg underviste). Jeg holder foredrag om strategisk brug af sociale medier. Jeg bruger de sociale medier, når jeg er PR-rådgiver for mine kunder – og når jeg varetager mine kunders synlighed på web og sociale medier. Men her kommer først min update.

“Jeg siger det lige igen. På vegne af hele korpset af freelancere og selvstændige journalister og kommunikationsrådgivere. Vi lever ikke af luft. Vi skal have løn ligesom alle andre. Inden klokken 12 i dag har jeg fået tre henvendelser fra 1. et meget stort medie. 2. en meget stor kommune. 3. en meget stor virksomhed. Der alle sammen ville have mig til at arbejde gratis. Jeg skulle i et af tilfældene tage tre dage ud af min kalender, deltage i konference, lave en massiv presseindsats for denne begivenhed på alle tænkelige medier – også sociale medier og tv… (og det gør jeg gerne og det er jeg god til). Men der var altså desværre ikke råd til honorar for opgaven. Hvordan kan så mange få sig selv til at kræve så meget af andre – mens de selv får løn, pension og hævesænkebord? Tænk over det næste gang du “tilbyder” gratis arbejde til en freelancer/selvstændig. Vi spiser ikke luft. Du mailer jo heller ikke efter en vvs’er og tænker, at han kan lave dit toilet for sjov og uden at sende en regning”.

Bum. 400 likes. 500 likes. 600 likes. 700 likes. 2200 likes. Share, share, share. Og kommentarer. Og en artikel på journalisten.dk. En artikel på K-forum. Hvad skete der her?

1. Den retoriske situation. Karakteristika for “den retoriske situation” er her, at vi var i et forum af rigtig mange formidlere, selvstændige, journalister osv. Mine relationer på Facebook – 5000 venner og knap 2000 subscribers – er ofte fra den skuffe. Derfor talte jeg direkte til målgruppen med updaten. Og da den nåede ud i 118 andre netværk end mine egne – via shares – kan updaten have været læst af langt over 100.000 på en enkelt dag. Det, at andre går ind og deler et udsagn “blåstempler” udsagnet. Det er også derfor så mange kommercielle virksomheder (og mange politikere) gerne vil have “influentials” til at dele og blåstemple deres sider og produkter. Fordi det virker. Men der er bare den hage ved det, at det kun virker, hvis det virker autentisk… Det virker ikke når modtageren “lugter” at “en kendt” er betalt for at tale godt om et produkt på de sociale medier.

2. Genkendelse. Jeg talte om noget mange genkender. Fra sig selv eller fra deres relationer. Det virker.

3. Sprog. Sproget er frisk, ligetil og med kant. Tilpasset målgruppen og tilpasset mediet.

4. Uden frygt. Der var ikke noget sukkerlage og se mig elsk mig og tryk like, så er du sød, i denne update. Prop aldrig nogensinde dit budskab og dit produkt ned i halsen på FB-brugerne. Heller ikke via annoncer. Sælg varen uden sukker.

5. Tidstypisk. Vi bevæger os fra en mig-mig-kultur til en mere fællesskabs-orienteret kultur. Her er et eksempel på hvordan moderne “arbejdskamp” engagerer. Det engagerer fællesskabet. Og det tiltaler de nye fællesskaber.

6. Autenticitet. Jeg er autentisk som afsender og mit budskab er autentisk. Det virker.

7. Call-to-action. Jeg adresserer en bestemt gruppe og beder dem om at handle anderledes. Det virker også.

8. Kvalitet og kvantitet. Ja, den her fik 2200 likes. Men husk, at mange likes i sig selv ikke er et mål. Det er meget vigtigere at engagere de “rigtige”. Dem, der kan gøre en forskel (i retorikken kendt som “mediators of change”). Derfor anbefaler jeg heller aldrig konkurrencer og finurlige annoncer. Hvis der er tale om en side, der skal likes, så byg gerne langsomt op.

Alt dette tænkte jeg ikke så nøje over, da jeg opdaterede. Jeg handlede bare på en autentisk følelse og skrev derudaf. Analysen kom først senere. Sammen med eftertankerne…

Jeg vil gerne takke for de mange kommentarer, de mange shares, de mange beskeder og den søde mail, jeg fik her til morgen om at komme gratis til konference som et plaster på såret. Jeg vil gerne takke de af mine kunder, der har tilkendegivet, at jeg skal holde fast. En sagde, at  det er godt nok, at jeg arbejder gratis cirka 20 procent af min tid – og her gør jeg det som græsrod og for velgørende formål (se mine blogs fra Afrika og Asien). Jeg behøver ikke arbejde gratis for store virksomheder, kommuner, organisationer og ikke mindst store medieinstitutioner. Nej vel?

Ring eller skriv, hvis du skal bruge en kommunikationsrådgiver eller foredragsholder. Jeg er ikke gratis. Og det er du jo heller ikke 🙂

Læs evt mere her. Min baggrundsartikel på K-forum.

PS. Statusopdateringen er nu oppe på 2660 likes… Dette blogindlæg var delt 66 gange – men informationen forsvandt, da jeg opdaterede indlægget. Beklager.

Facebook kommentarer

Signe Wenneberg

Signe Wenneberg er forfatter og foredragsholder - samt uafhængig journalist. Udkommer på egne platforme. Er især at finde på Instagram - her på bloggen - og på Facebook-siden. Følg med hvis du interesserer dig for hverdagsaktivisme, dyrevelfærd, bæredygtighed, ressourcer, hus og have, mad og madspild.

Pin It on Pinterest

Tak fordi du deler...