Der findes nu en del danskere, som har flere hundrede tusinde følgere på Instagram. De anvender deres Instagramprofil som en nyhedskanal, hvor de udkommer med deres budskaber dagligt. En enkelt dansker har endda fire millioner følgere på sin profil på billed-delings-app’en. Det er en vild gennemslagskraft. De mange følgere (læsere) gør ”influenterne” meget magtfulde. De kan komme først og størst ud med nyheder til mange som professionelle broadcastere. Både med film og med still-billeder og tekst.

Andre er bare på Instagram for hyggens skyld. Der scrolles lidt og man lægger måske et par billeder ind i ny og næ. Og pludselig en dag synes man måske, at der er så skægt inde på Instagram, at man ender med at være der mere.

Jeg er en af dem, der er gået fra at være ret aktiv på Facebook til at være mere aktiv på Instagram. Måske er du på vej ned ad samme sti?

Gyldendal på Instagram. Citat fra Thomas Blachmans nye bog. Super måde at kommunikere nye bøger.

Jeg har tænkt lidt over, hvad jeg har lært, som andre kan drage nytte af, i anledning af, at jeg lige om lidt har postet knap fem tusind øjebliksbilleder på min profil. 5000!!!

Billeder, der er lagt op siden dengang for seks år siden – på en arbejdsrejse i det nordlige Bangladesh – hvor min rejsemakker, sangerinden Karen Rosenberg, som både er yngre og smartere end mig, sagde at jeg skulle på Instagram. Jeg gad ikke. For jeg havde rigeligt i Facebook, Twitter, Pinterest og nok at passe. Men Karen havde ret. Instagram har enormt mange fordele. Man kan hurtigt finde inspiration, det er nemt at dele en kortfattet mening og så er det en hyggelig fest. Alene det, er grund nok til at hoppe med over, vil jeg mene.

En af de dygtige instagrammere viser en bestemt stil i sit feed. Screen dump fra Mikkel Flyverboms side.

OBS. Artiklen her er en long-read, der vil tage dig cirka 8 minutter at læse. Noget, er mest relevant for dem, der arbejder som formidlere og vil ud med et budskab. Men det meste kan bruges af alle. Her kommer 30 tips, som er personligt erfarede råd fra mig til dig.

***

1.Er du hemmelig eller offentlig? Instagram er en app. Start med at finde den. Sæt den gerne sammen med Facebook. Når du kommer ind og opretter en profil, skal du tage stilling til, om du vil være en hemmelig privat profil eller om du vil være en offentlig profil, som alle kan se. De fleste er offentlige. For det er sjovt at dele interesser med andre i større interessefællesskaber.

2.Hvad er dit fokus? Før du giver dig til at hente tilfældige billeder ind, så overvej, hvad det er, du vil. Hvis du er på Instagram og har profil, som du udgiver noget fra, ja, så er du en form for udgiver og så er der et par gode råd at følge. Det handler om fokus. Efter den digitale medierevolution er alle jo en slags ”redaktører” og ”billedredaktører”. Alle kan få et publikum og udkomme via et par klik på en telefon. Dygtige instagrammere er flittige instagrammere. De udkommer hver dag og får masser af engagement fra følgerne. Fælles for de bedste er, at de holder fokus og er sindssygt hårdtarbejdende og holder sig til deres område.

3.Din kanal.  Hvad vil du udgive? Hvad handler din kanal om? Hvad finder man hos dig, som man ikke finder andre steder? Kunst? Natur? Noget, der har et særligt lyserødt filter? Noget med kager? At agere i et instagram-feed er en ”Retorisk Situation”, som man kan udnytte bedst muligt og man kan – som i andre retoriske situationer – arbejde med muligheder, begrænsninger, fordringer, krav, situationelle karakteristika, form og personlig gennemslagskraft.

Her kan du se hvordan en biografi kan udfyldes. Den blå linje nederst er et aktivt link til seneste artikel. Det eneste sted, man kan have aktive links på Instagram. Hvis din side ser lidt anderledes ud, er det fordi den ikke er sat sammen med en fanside på Facebook. Min er hooket op med en af de sider, jeg bestyrer.

4.Hvem er du? Du må ikke ignorere din præsentation af dig selv på Instagram. Hav et profilbillede. Ikke bare en tom kasse. Skriv en kort biografi om dig selv. Ganske få ord. Fokus på modtageren. Sæt et aktivt link ind. Mere skal der ikke til.

5.Sæt aktivt link i bio. Vær opmærksom på, at når der står ”link i bio” på Instagram, så er det typisk bloggere, der lægger link til deres nyeste indlæg op øverst under profilteksten. Det gør jeg også. Der kan ikke være aktive links (som man kan trykke på) i delingstekster og i tråde. De står kun i biografien, derfor sender instagrammere deres følgere derop til ”link i bio”.

6.Instagram på din computer. Nogle gange kan du tilgå Instagram fra web (hav gerne et ikon i din værktøjslinje på computeren, så det er nemt). Eksempelvis når du skal ændre profilen. Når man tilgår via computer kan man også nemt tage billeder, der måske skal bruges i en præsentation, i et foredrag eller i et blogindlæg. Man kan embedde eller screendumpe.

7.Brug de udmærkede filtre, der hører til Instagram for at gøre dine billeder bedre, lysere, tydeligere. Du kan også vælge en app, som kan lave rammer på dine billeder eller som har særlige filtre til billederne. Så arbejder du med billedet udenfor Instagram og henter det derefter ind. Nogle vilde instagrammere har deres helt egen stil og deres egne filtre, de har udviklet. Se her.

Eksempel på en international/dansk rejseblogger med sit eget filter og egen stil. Screendump.

8.Hav din egen signatur-stil. Man kan se, at der er mange, der har taget ved lære af generationer af dygtige fotografer, hvis arbejde man kan kende på lang afstand. Selv helt unge og ikke uddannede formidlere har deres egen stil i billedformidlingen. Det er helt utroligt, så dygtige de er. Som formidler elsker jeg at have en fast ramme og nogle benspænd, så kører det. Jeg har derfor stillet følgende krav til mig selv (som jeg ikke altid overholder) på Instagram: Billeder tages mest udendørs og i naturen.  Jeg gør mig altid umage med billederne. Jeg hader selv at være på billederne, men erkender, efter mange års overtalelse fra kloge folk, at jeg selv er nødt til at være synlig på min egen kanal, så det er jeg, men er genert over det. Jeg deler ikke særlig tit billeder af mennesker og heller ikke billeder af middagsgæster, fester og private situationer. Herunder kærlighedsaffærer, hvor jeg kan skrive under på, at man kan blive enormt glad for, at de ikke er dokumenterede.

Noget der foregår lige nu. Som nu Climate Planet på Rådhuspladsen. Min seneste post på IG. Her kan du også se et eksempel på seks billeder oveni hinanden (du finder siden her ).

9. Aktualitet. Det ligger i mediets natur – Insta+Gram = øjeblik + telegram, at det handler om at dele noget aktuelt, der sker lige nu. Brugerne falder fra, hvis man poster noget, der er sket i forgårs, med mindre det sættes ind i en god kontekst forstås. En af sikkert flere undtagelser er #aboutlastnight.

10.Identifikation og autenticitet. Jeg synes, at flere skal turde vise det uperfekte frem. Jeg har selv enormt god respons på det. Jeg bliver lidt træt af alt det snorlige og perfekte. Så sommetider har jeg – uden at tænke over det, men nu kan jeg se, at det er blevet en stil – vist det helt skæve frem. Engang viste jeg et billede af haven, hvor jeg ville få besøg af et tv-hold om fem minutter. Eneste problem var, at den var totalt bombet og fyldt med øldåser efter teenageres fest. Sådan noget sker jo. Det har også været et billede af, at der ikke altid er super ryddet op i drivhuset. Et billede af at alt var kaos i annekset i juli. Eller forleden: At min taske er et stort rod. Sådan noget. Jeg kører ikke pasteller og smukke indramninger. For sådan er mit liv ikke. Og jeg bliver selv en smule træt af de meget perfekte Instagram-sider. Jeg får lyst til at nogen bryder signaturen og viser et eller andet, der ikke er så perfekt.

Vi er jo bare mennesker. Og det er rart, at kunne identificere sig med dem, man følger. Screendump fra min profil.

11.Aldrig arkiv. Læg aldrig gamle arkivbilleder på Instagram. Brug en anden kanal til at opbevare de sjove billeder af din dengang treårige i vandkanten i Spanien. Sommetider kommer nye Instagrammere med 50 gamle billeder i feedet på en gang. Det er misforstået.

12.Børnebilleder. Jeg har altid rådet mig selv og andre til at holde børn – hvor yndige de end er – ude af sociale medier. Ingen billeder på Facebook og ingen på Instagram. Det skal børnene/de unge selv styre, de skal have lov til at være private. Men nu ved jeg snart ikke. Det kan nok godt gøres elegant. Og det er også hyggeligt, at kende netværkets afkom. Desuden afstedkommer det et helt enormt engagement, hvis man (eller sådan en skeptisk type som mig) endelig hoster op med et billede af familien. Og det er jo mellemmenneskeligt på den hyggelige måde. Vi vil gerne følge med i hinandens liv. Så jeg er nok bare gammeldags.

13.Selfies. Jeg hader selfies (af mig selv). Det er der mange andre, der ikke gør. En profil som Nina Wedell poster næsten ikke andet end selfies fra hele verden med alle mulige personligheder. Det gør det næsten til en særlig stil, som jeg er kommet til at holde af. Men overvej det. For brug af selfies taler, at alle fortæller, at det er det, der genererer engagement fra følgerne. De vil simpelthen se dem de følger. Det giver jo meget god mening.

14.Involver dig personligt. Skriv personlige delingstekster. Giv noget af dig selv. Man kan godt give meget uden at save løs i hovedstolen. Gør op med dig selv, hvad du vil fortælle om og hvad du ikke vil fortælle om. Men vid også, at vi jo bare er mennesker alle sammen og det er menneskeligt at fejle og nogle gange er det meget rart, at dele det hele med dem, man er i dialog med. Og nu er dialogen så på Instagram.

15. Unfollowmood. Hvad du end gør, så få ikke fat i en af den slags apps, der viser dig hvem der ”unfollower” din profil. Man bliver i unødigt miserabelt humør af den information. Så jeg har kun prøvet det en gang i ti minutter. Der er ting, det er bedst ikke at vide. Men robuste instagrammere følger selvfølgelig med. Jeg har bare ikke nerver til at se, at dem, jeg synes, jeg har så meget tilfælles med og selv er glad for at følge, de fjerner mig fra deres feed. Gys!

Inspiration til grøn mad hitter.

16.Hold fokus og få ægte followers. Man kan lidt af hvert på sociale medier i dag. Man købe globale followers. Lige pludselig kan man da lige blive liket af tusindvis af lithauere eller kinesere. Det går lige så glat, som at man i dag kan købe sig ind i det ovale kontor og kan få en hel befolkning ud af det europæiske samarbejde. Man kan ændre den offentlige samtale ved hjælp af falske nyheder og man kan skabe stor ravage på den måde. Dem der har pengene, har magten. Det er nødvendigt, at have en ekstremt høj integritet og et veludviklet etisk kompas foruden en god portion skepsis, når instagrammere pludselig får tusindvis af nye følgere i døgnet. Læg mærke til dem. Og for dig selv: Hold dig bare til det, du er god til. Del det. Hver dag. Så kommer der ægte og gode followers ved hjælp af organisk vækst.

17.Tre om dagen. Jeg har igen og igen fået det gode råd fra unge instagrammere, at man skal poste mindst tre gange i døgnet på sin Instagram-profil. Der skal være afstand mellem. Synes du, at det er meget? For mig har det vist sig ikke at være noget problem. Jeg ser hele tiden et eller andet, som passer til mit fokus (natur) og som jeg synes er værd at dele. Men jeg er ærlig talt ikke sikker på, at mine followers synes, at det er en god ide med 2-3 gange om dagen. Jeg ved det ikke. Men jeg tænker nogle gange, at de nok er ved at få spat af, at der er for meget fra mig. Grunden til, at man får anbefalet tre om dagen er, at levetiden for et billede derude er cirka fire timer, så bliver det begravet af andet indhold.

En profil, der er værd at følge. Screendump.

18.Lad være med at spamme! Lad være med at udkomme med tre-fire-fem billeder i træk samtidig som selvstændige posts. Det fylder feedet op på en irriterende måde og så vælger modtagerne din profil fra. I stedet for fem billeder af den samme kjole på vej til fest, så udvælg det bedste billede nøje, eller læg billeder oven i hinanden, som man kan nu (som et lille album i en post).

19.Timing. Sæt dig ind i hvornår dine følgere er på Instagram. Jeg er elendig til det. For jeg poster altid noget, lige når jeg ser det, af ren begejstring. Mine følgere er beviseligt mest online kl.21. Der er der bælgravende mørkt en god del af året og jeg er ikke ude og fotografere natur. Det er jeg til gengæld i løbet af dagen, hvor mine følgere ikke er på Instagram. Her er noget jeg skal arbejde med og som du kan gøre rigtigt fra starten.

20.Giv dine følgere det, de vil have – og sæt dig ind i hvad det er. Mine følgere er danskere, derfor skriver jeg på dansk. De er kvinder – 84 procent af dem. De bor i større danske byer. Og de er omkring 35 år. Selv om mange også er ældre, flest er bare omkring de 35 år. Det vil sige, at de har små børn og er nybegyndere i haven. Jeg kan kun gisne, men jeg fornemmer, at de er glade for at blive taget i hånden, som om jeg er deres ældre veninde, der ved ting om hus og have og de kan altid spørge og får altid svar og venlighed.

21.Svar altid dine følgere på alting. Det er jo bare almindelig høflighed, men mange glemmer det. Vær også sød, at like kommentarer, som folk har været så venlige at skrive til dit billede. Det er så let at være venlig, vær det endelig.

22.Anbefal profiler! Anbefal dem, du kan lide at følge i hverdagen. Del ud af det, der giver dig glæde. Jeg anbefalede forleden at følge min søde nabo (Babettes Krims Krams), der er marskandiser, og hun fik 100 nye følgere.

23.Brug de rigtige hashtags. Man kan godt være skeptisk overfor hashtags, fordi det lyder lidt smart. Men jeg tænker på det sådan her: Min far var skolebibliotekar. Jeg så ham i færd med at rubricere alting og sætte i system, så man nemt kunne finde rundt i alt og søge viden. Det er det samme med hashtags. Hvis man trykker på #signessommerhushave – som er et af mine mange hjemmelavede tags – så kan man se billeder fra min have. Det er da meget smart. Hvis jeg leder efter noget – og det gør jeg især på rejser – så er det virkelig nemt at finde rundt i hurtigt. Jeg har fået anbefalet at bruge det maksimale antal hashtags – det er 30 – men, jeg har altid ment, at det så meget voldsomt ud. Nu lyder ordene fra de kloge da også, at man skal forsøge at holde sig til 3-5 hashtags, hvad også er mere overkommeligt.

Et eksempel på en rigtig dygtig instagrammer, der holder fokus, har sin egen stil og er meget arbejdsom. Screendump.

24.Brug altid location. Det gør, at andre kan se, hvad der rører sig i eksempelvis Helsingør den dag. Det gør også, at du får gode råd om noget du skal se i Helsingør fra venlige mennesker. Og du får målrettede annoncer i dit feed. Og annoncer slipper du ikke for, så er det bedre at få et tilbud på is i Helsingør end i Haslev.

25.Stil gerne spørgsmål til dit publikum. Det bliver mere nærværende sådan. Få også gerne hjælp af dine følgere og vær ikke bleg for at give tilbage.

26. Husk, at tagge relevante profiler ind i billeder. Du kan også tagge dig selv ind i billeder. Det gøres ved at trykke på billedet – og profiler tagges ved at sætte @ ind forrest.

27. Nye features. Sæt dig ind i sagen, når der kommer nye features. Som når man fornylig kunne begynde at dele flere billeder i et billede. Eller når man kan sende live. Eller lave stories. Jeg vil muligvis begynde at sende live i 2018 og lade teksterne, om eksempelvis have, blive til liveudsendelser i stedet. Jamie Oliver sendte live for første gang forleden og jeg så udsendelsen hjemme fra hans køkken og det var virkelig nede på jorden og inspirerende for sådan en fan som mig. Men lige nu og her følger jeg et godt råd, jeg har fået, om ikke at være alle vegne hele tiden. Jeg er næsten ikke til stede på Twitter og Linkedin, jeg er slet ikke tilstede på Snapchat, Youtube og Musicly. Jeg er med på Facebook og Pinterest, men nu er bloggen og Instagram blevet mine primære medier og det endda uden features. Det er et valg.

28. Sponsoreret. Det ser ud til at markedet rykker annoncekroner fra budgetter på de gamle medier over til nye medier. Hvordan? Ved at lade instagrammere og youtubere og bloggere omtale et brand på deres kanaler. Det hedder native advertising. Eller brandet content. Eller influencer marketing. Og det kommer til at blive stort, hvis vi ser på udviklingen i udlandet. Hvorfor? Fordi pengene følger dem, der har et stort publikum og kan ramme deres publikum rent.

Hvis en instagrammer laver sponsoreret indhold på sin profil – altså får penge/løn for det – så skal det varedeklareres meget tydeligt og efter forbrugerombudsmandens retningslinjer. Der skal stå reklame eller sponsoreret allerførst. Så ingen er i tvivl om en lovprisning af et produkt. Man ser alt for mange, der undlader at overholde reglerne.

29.Vær bevidst om at du er en influencer. På fordansket hedder det ”influent” og ”influenter” i flertal. Om du har 200 eller 2000 eller 22.000 følgere eller 200.000 – så er der nogen, der kigger din vej og lader sig inspirere. Man kan altid bruge sin stemme til at pege på noget positivt i verden. Noget, som andre bør opleve og glædes over. På min kanal er det som regel noget med mad og kultur og citater og noget med årstiderne, blomsterne, planterne, dyrene eller andet, der kan opleves udendørs i et land med sæsoner. Andre er venlige at dele noget med: En rigtig god bog, man lige har læst. Et godt nyt teaterstykke, som alle bør se. Eller musik.

30.Hvis du har adgang til børn og unge, der er interesserede i Instagram, så lær dem at være en del af festen på en god måde. Det er meget sjovere at bruge Instagram, som om man er kurator for en samling, af noget, man ved noget om… I stedet for at poste billeder af trutmunde, babser, numser, hår, kaninører og selfies. Det er især sjovere at kigge ned over billeder af noget mere meningsfuldt om nogle år, kan vi forklare de unge (piger) vi kender.

***

Dette er en lang artikel. Du kan stoppe med at læse her. Eller få baggrundsinfo nedenfor.

Er du stadig i tvivl om det vil være skægt og lærerigt, at få et instagram-feed? Så hør her:

Mit liv ville være langt kedeligere og mindre oplyst uden daglig generøs kommunikation fra disse profiler… Forestil dig et kulturtillæg i gamle dage i papiravisen, hvor du kunne få nyt fra alle disse profiler – kunstnere, kokke, designere, guldsmede, grønthandlere, verdensstjerner, fotografer med mere – i samme tillæg. Det kan man nu via Instagram. Alle gør sig umage og ender i samme feed – eller hvad vi ville kalde sektion i gamle dage.

Karen Rosenberg, Pernille Rosendahl, Leonora Christina Skov, Mikkel Flyverbom, Voneinem, Cabinporn, Mikkel Karberg, Rene Redzepi, Nadine Levy Redzepi, Jamie Oliver, Paul Cunningham, Ditte Giese, Uffe Buchard, Darling Creative Studio, Poppykalas, Blomsterskuret, Vilde Violer, Kamal Mouzawak, Rabarbergaarden, Emily Salomon, Signe Bay, Anne Au Chocolat, Nina Wedell, Pernilleshave, Francis Cardenau, Miljøstyrelsen, Christian Puglisi, Liv Tyler,  Leonardo de Caprio, Helena Christensen, Rigetta Klint, Olafur Eliasson, Sweet Paul Magazine, Charlotte Rice, Timm Vladimir, Ordrupgaard, Marianne Eriksen Scott-Hansen, Jan Graup, Nikolaj Kirk, Frederik Bille Brahe og Apollo Bar, Tagtomat, Mads Nørgaard, NYTimes, Urbanjungleblog, Bo Bedre, Ditte Lysgaard Vind, Louise Moestrup Blomster, Anne Wehner, Royal Copenhagen, Kahler, Josephine Bergsøe, Nete Højlund, Jane Wittrock, Salikons Roser, Tobias Holst, Claus Dalby, Ditte Isager, Stine Heilmann, Frederikke Heiberg, Morten Heiberg, Anette Heick, Rikke Ulk, Nicholai Vig, Jane Kønig, Stephen Ritz, Katrine Klinken, Ottolenghi, Kim Ahm Cph, Symmetrybreakfast, My Fair Shop, Time, Ole Troelsø, Søren Wiuff, Brask007, Gardens Illustrated, Vouge, Tania Asbæk, Pernille Rahbek, Eckmannstudiocopenhagen, Caroline Nehring, Carla Christine Strube, Rikke Agnete Dam, Christina Zemanova, Sarah Skarum, Anders Lendager, Aiayu, Karoline Leth, My New Roots, Mia Steensgaard, Den lille Cafe Tisvilde, Pension Kildegaard, Sissel Zachariasen,  Camilla Plum, Wild Fooding, Findinghyggefilm, Ida Lærke, Stedsansinthewoods, Østergro, Ditte Channo, Rask Travel, Fairtrademærket, Whynotgin, Anders Selmer, Maria Fynsk Norup, Marie Jeng, Signe Voltelen, Marie Hertz  og så videre…

Du finder dem ved at trykke på ikonet, der ligner et forstørrelsesglas. Skriv navn i søgefelt. Så, nu har du lært at søge på folk, du gerne vil følge. Selv om man ikke kender et mærkeligt ”alias”, så finder Instagram kontoen, man leder efter.

Bonusinfo om “seertal”: Du kan følge tallene inde på http://www.overskrift.dk/ranking/instagram her kan du også se ranking. Du kan se hvilke 1000 danskere, der har flest følgere på Instagram.

Modellen Josephine Skriver er den dansker med flest følgere. Over 4 millioner. Et svimlende antal, som giver Josephine en enormt magtfuld position som influencer.

En anden dansker med mange følgere er kokken Rene Retzepi, der når ud til over en halv million faste læsere. Han kan dermed bruge sin kanal til eksempelvis lynhurtigt at sprede budskabet om at støtte ofre for orkanen i Mexico, som det sås i sidste uge.

Man kan få adgang til statistik på sin Instagram-profil, hvis man linker den op til en Facebook-fanside (fansiden behøver ikke have mange likes). Så kan man trykke på et ikon øverst, der giver adgang til at se baggrundsinfo om trafikken på siden. Som formidler er det altid interessant, at vide mere om sine modtagere/ læsere/ seere/ followers.

Det med følgere er selvfølgelig ikke vigtigt for en privatperson, der deler billeder af lille Viggo og katten Findus. Men det er vigtig for alle, der gerne vil ud med et budskab. Det har det altid været. I al den tid, jeg har været journalist har man kigget på oplagstal og seertal hver morgen. Man har altid været nødt til at holde øje med, om der var interesse for det, man udkom med.

***

Bonusinfo om Instagram. Instagram er en gratis app, hvor brugerne kan tage billeder og dele billeder – også billeder fra arkiv taget med professionelle kameraer. Instagram blev opfundet af Kevin Systrom og Mike Krieger i oktober 2010 og blev hurtigt populært. Blev købt af Facebook i april 2012 for ikke mindre end en milliard dollar. Siden er tilslutningen gået helt amok og er nu på 450 millioner brugere. Hvilket gør det til et af de største sociale medier.

***

Bonusinfo om skribenten: Signe Wenneberg er uddannet retoriker fra Københavns Universitet. Er mangeårig freelance journalist på diverse medier og er medstifter af det digitale medie www.pov.international. Har skrevet en del bøger. Har undervist i kommunikation og kreativ skrivning på Uni. Og om strategisk brug af sociale medier på diverse kurser. Er tidligere alt muligt – blandt andet redaktionschef, kommunikationskonsulent, direktør for et mediebureau, vært på tv, radiovært, brevkasseredaktør, medlem af Etisk Råd. Ernærer sig i dag som omrejsende foredragsholder, bestyrelsesmedlem, ordstyrer og skribent. Signe Wenneberg laver i ganske særlige tilfælde sponsoreret indhold og har 22.500 følgere på Instagram. Har tidligere skrevet artikler om sociale medier på Kommunikationsforum. Eksempelvis denne om Pinterest 

***

Tak til Zeth fra www.woomio.com  og Pernille fra www.smacagency.com for gode råd.

Læs om den nyeste forskning i trafik på Sociale Medier her. http://pov.international/jakob-linaa-jensen-sensationer-skandaler-eller-blot-kattekillinger/

SLUT

Nb. Dette indlæg har også været delt på POV.

GemGemGemGem

Facebook kommentarer

Pin It on Pinterest

Tak fordi du deler...