Her kommer svar på spørgsmål og fakta om vores gin-eventyr som tog fart i denne uge, da etiketterne blev klar og flaskerne blev etiketteret og pakket i kasser klar til salg. Mange spørger om meget og det er rigtig glade for. Vi har lavet en lille hjemmeside (på engelsk) – www.botaniskgin.dk – med link til salg direkte hos destilleriet. Det ser ud til, at vi kommer til at sælge gin ved pop-up-events – for der er meget stor efterspørgsel – hold øje med www.instagram.com/botaniskgin … Jeg skriver det også på Facebook. Nedenfor svarer jeg – men ikke i jeg/første person – for jeg ved, at der er nogen, der har brug for at klippe stumper ud af teksten. Den er til fri afbenyttelse, værsgo!

HVAD ER DET FOR NOGET MED DE FLASKER GIN?

“Wenneberg & sønner – Botanisk Gin” er et familieprojekt for en familie bestående af Signe Wenneberg – og to sønner på 18 og 22 år – Noah og Simon Wenneberg. Noah går på bioteklinjen på gymnasiet, Simon læser biologi/biotek på Københavns Universitet. Familien har sammen med brødrene Braunstein fra Braunstein Bryggeri gennem længere tid skabt to kompromisløse varianter af Botanisk Gin. Den ene har farve som sommer, hindbærbrus og rosevin. Farven og smagen kommer fra øko hindbær. Begge varianter indeholder vilde blomster og blomster fra haven: I særdelseshed hyldeblomster og enebær – duften fra brombærblade kan fornemmes – ligesom der er citrontimian, citronverbena og rigeligt med roser.

BÆREDYGTIGHED OG GIN?

Hvad skal vi bruge vores penge på i fremtiden, når det meste forbrug – tøj, møbler, huse, biler, flyrejser – er ubæredygtigt forbrug? – Vi skal da købe lokal fordøjelig luksus og holde hjulene bæredygtigt i gang på den måde.

Bier har brug for blomster. Mennesker har brug for bier og biodiversitet. Vi forbrugere må efterspørge lokale produkter, der er produceret i Danmark med dansk arbejdskraft og ingen international transport. I en bæredygtig tankegang er det en god ide at skabe og købe lokale produkter, der tilsiger flere blomster og mere biodiversitet i landskaberne. Ligesom det er nødvendigt, at de er økologiske, sådan at vi efterlader en økologisk jord (og vandboringer) til vores børnebørn. Alle ingredienser i denne gin er økologiske, men blomster fourageret i naturen, kan ikke tildeles ø-mærke. Spiritussen kommer fra presset økologisk dansk hvede. Restprodukt bliver spist af økologiske køer. Der er nul spild.

I forhold til indpakning og emballage er der desuden tænkt over spild på den måde at en gavekasse er fravalgt, da den er brug-og-smid-væk. Flasker, der sendes med posten ankommer dog i sikker og tyk papkasse. Etiket og andet papir er FSC. Der opfordres til at de kraftige flasker genanvendes  til hjemmelavet hyldeblomstsaft og sirup, der vil gøre sig godt til sommerens serveringer fra drinksbordet. Alternativt kan flasken afleveres til genanvendelse.

HVOR KAN BOTANISK GIN KØBES? ER DET OVER HELE LANDET?

De fine flasker kommer til at blive solgt over hele landet. Der er ved at komme aftaler i hus med mindre butikker i både Aarhus, Odense, Tisvildeleje-området og på Bornholm. Foruden i København og Køge. Vi håber på at en aftale med en stor velestimeret vinhandel går igennem snart. Til da kan flaskerne købes her. Og se desuden pop-up-salg via www.instagram.com/botaniskgin

Hver flaske indeholder 70 cl. Alkoholprocent 40. Pris 395 kr. Fragtfrit ved køb af mere end en flaske.

ETIKET

Tegningen på den smukke etiket er tegnet af Lisa Grue. Ord og ide: Signe Wenneberg. Logo: Jonathan Faust. Trykkeri: Jesper Alm hos Ticko Tryk. Der står “Flower Power 1968” i guldstemplet, som et minde om at Signe Wenneberg fyldte 50 år ved lanceringen + Claus Braunstein fylder 50 år i maj. Logoet er på dansk – alt andet er på engelsk, så alle kan læse med.

HVORFOR GIN?

For at gøre en lang historie kort, så er der flere grunde. Det startede nok i virkeligheden med, at familien lavede hyldeblomstsaft sammen som et stort projekt hver sommer – med deltagelse af drengenes venner. Sommeren 2017 udviklede det sig til hjemmelavet tonic med kinin og hyldeblomster. Da tonic blev lavet i spand, måtte det drikkes samme aften, med gin. Dejligt projekt – også for familiens venner.

Signe Wenneberg er gammel mangeårig bartender tilbage i slutningen af 1980erne – kender og genkender stadig stamgæster fra Peder Oxe’s Vinkælder, Zeleste, Zeze og Cafe Victor. Dengang var gin favorit. Det er det stadig. Derfor var der tilfældigvis 16 forskellige slags gin i spisekammeret i sommerhuset, da en eller anden foreslog en gin-smagninger i efterår og vinter 2017. De unge – der var også drenges venner til stede – smagte og testede. Også tonicvand blev testet. Det blev en sjov ting, at lære at dufte, smage, undersøge flasker og florale smage. En dag sagde en i familien “hvorfor laver vi ikke vores egen gin med hyldeblomster?”… 

TERROIR

Ved alt produktion af vin-kaffe-te-og-andre-drikke er det vigtigt, at huske sine rødder, har vi lært af blandt andre Francis Cardenau. Det handler om jord – om terroir (terre betyder jord) – om den jord man kommer fra. Derfor er det så fint, at det er Braunstein Bryggeri, der foruden at være et af verdens bedste destillerier, også befinder sig i Køge – og Signe Wenneberg stammer fra en skov i Tureby-Terslev-området syd for Køge.

Der er en ting mere. Et minde: Gin var en meget stor ting i det Kenya, hvor Signe Wenneberg boede en periode som barn i 1970erne og hvor de voksne mødtes efter arbejde og drak en gin-og-tonic (efter signede for at holde myggene væk med kinin), mens børnene fik ice cream soda (vaniljeis med hindbærbrus). Det minde kan ses i de to forskelligt farvede gin.

Læs mere på www.botaniskgin.dk  – www.instagram.com/botaniskgin #wennebergbotaniskgin – vi hører gerne fra dig via Instagram og re-poster gerne dit billede … Brug endelig vores tag og vis os, hvor du nyder vores gin.

Signe Wenneberg vedlægger et personligt brev til hver pakke Botanisk Gin, hvor hele historien om hvordan ungdommen som bartender, årene som forfatter af havebøger og arbejdet med smagen i den botaniske gin bindes sammen i projektet med den botaniske gin.

Snapshot fra bagagerumssalg… Den første dag med gin. Det blev revet væk!

 

Facebook kommentarer

Pin It on Pinterest

Tak fordi du deler...